De invloed van kleurpsychologie op websites

Er zijn een heleboel factoren waar je rekening mee wil houden als je wil dat je website een groot succes wordt. Zo wil je dat je website goed werkt op een computer, maar ook op een telefoon moet een website goed en gemakkelijk werken. Verder wil je dat klanten gemakkelijk producten bij je kunnen kopen. Hiervoor moet er dus gebruik worden gemaakt van een goede page builder. Bij de juiste professionals kun je een Woocommerce webshop laten maken, maar je kunt bij hen vaak ook terecht voor WordPress webdesign. Waar bij het maken van een website zeker ook rekening mee wil houden, is wat voor kleuren je gebruikt.

Kleuren voor bepaalde emoties

Zo is het onder andere goed om in gedachten te houden dat bepaalde kleuren bepaalde emoties kunnen oproepen. Is het de bedoeling dat de bezoekers van je website een bepaalde emotie ervaren of is het in ieder geval zo dat je bij een bepaalde emotie uit de buurt wil blijven? Dit zijn allemaal vragen waar je zeker even over na moet denken. Door voor de verkeerde kleuren te kiezen, kun je namelijk wel degelijk potentiële klanten mislopen. De invloed van kleurpsychologie op het succes van je websites is dus aanzienlijk.

Wat is je doelgroep?

Verder kun je ook nadenken over wat je doelgroep is. Misschien heb je bijvoorbeeld wel een wat oudere doelgroep of juist een zeer jonge doelgroep. Verder kan het ook heel goed zo zijn dat je bedrijf zich vooral op mannen of juist op vrouwen richt. Uit onderzoek blijkt dan dat je beter voor andere kleuren kunt kiezen. Zo lijkt onderzoek te suggereren dat blauw het goed doet bij mannen. Verder lijken veel vrouwen juist een voorkeur te hebben voor paars, maar werkt oranje bijvoorbeeld juist averechts. Dit kan dus echt wel invloed hebben op het succes van je website.

Welke kleur past bij je bedrijf?

Natuurlijk is het niet zo dat je gewoon maar een kleur moet kiezen die alleen goed bij je doelgroep past. Het is namelijk ook van belang dat je een beetje bij je eigen bedrijf blijft. Als je logo voornamelijk uit groen en zwart bestaat, is het apart als je website dan opeens een heel roze thema zou hebben bijvoorbeeld. Het is dus ook aan te raden om een beetje bij het kleurenschema van je bedrijf in de buurt te blijven. Zo blijft je een website een beetje coherent en clashen de kleuren niet zo.

Comments zijn uitgeschakeld.